Diana van Hal maakt lino's en schilderijen op paneel. Deze panelen worden eerst met gutsen bewerkt. Haar werk is kleurrijk en verhaalt van verre reizen. Ook haar liefde voor etnische volkskunst is terug te vinden in haar prenten en panelen. In de wisselwerking tussen mes en houtnerf ontstaat er een, voor Diana van Hal specifiek, lijnen-en-vormenspel. De natuurlijke eigenschappen van het hout vormen zo mede de prent. De directheid van de techniek spreekt haar bijzonder aan.
Diana van Hal snijdt volgens de reductie-techniek: na elke drukgang snijdt ze verder aan dezelfde plaat, om die vervolgens over de vorige af te drukken. Aan het eind van dit proces is de plaat als het ware 'op'. Gemiddeld worden er zo'n zes kleuren over elkaar heen gedrukt. De oplage wordt van tevoren bepaald, omdat in deze techniek na afloop niet bijgedrukt kan worden. Ook kan er, als er iets misgaat, niet meer verbeterd of veranderd worden. Deze onherroepelijkheid geeft voor Diana van Hal een onmisbare en inspirerende spanning in de strijd met vorm en kleur.